Vinopplevelser – hvilke land infrir?

En ny undersøkelse viser at for 9 av 10 er lokal mat og vin en avgjørende ingrediens for en vellykket ferie. Men hvilke land innfrir best? TUI Musement har funnet svaret.

Mat og vinopplevelser er veldig viktig for 9 av 10, når vi reiser på ferie. TUI Musement har rangert de beste vinlandene å reise til i Europa. 

– Det er vel sjelden et tema som alle i Norge og Europa er så rørende enige om som akkurat dette, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

De beste vinlandene

En fersk undersøkelse fra TUI Musement viser at over 90 prosent av de spurte vil kombinere ferie med lokale vin- og matopplevelser

– TUI Musement kartla hvilke som er Europas beste vinland basert på objektive kriterier. Resultatet er en egen European Wine Tourism Index, forteller Mørk-Løwengreen i TUI.

Topp fire

Italia får høyest score totalt med flest internasjonalt anerkjente vinregioner fra Piemonte og Veneto til Toscana og Sicilia.

Frankrike rangeres som nummer to med verdensberømte regioner som Champagne og Bordeaux.

Spania tar tredjeplassen, kjent både for Rioja, Ribera del Duero og sin lange tradisjon for sherry.

Portugal havner på fjerdeplass med Douro-dalen og portvin som klare høydepunkter.

Vinindeksen

  1. Italia
  2. Frankrike
  3. Spania
  4. Tyskland
  5. Portugal
  6. Ungarn
  7. Romania
  8. Østerrike
  9. Bulgaria

– Indeksen gjør det enklere å finne ut hvilket land du bør velge til din neste feriereise. Velger du Italia, kan jeg anbefale det nye reisemålet vårt Calabria, hvor det produseres viner fra lokale og tradisjonelle druer, som gaglioppo. Mens vinene på Sicilia er kjent for høy kvalitet og variasjon, sier Mørk-Løwengreen i TUI.

Fakta: European Wine Tourism Index
Indeksen er basert på følgende kriterier:
• Vinmarksareal (hektar)
• Andel vingårder med PDO/PGI-status
• Antall geografiske indikasjoner (GI)
• Årlig produksjonsvolum
• Antall internasjonale priser

Hva er en vinindex?

En vinindeks er en numerisk eller kategorisk vurdering som sammenfattende kvalitet, prisutvikling eller popularitet for vin. Indexen kan måle én eller flere faktorer: smak- og kvalitetsvurderinger fra eksperter, markedsprisendringer og sjeldenhet

Typer vinindekser

  • Kvalitetsindeks: Basert på poeng fra vinskribenter og konkurranser (f.eks. Parker-poeng). Brukes for å sammenligne viners kvalitet.
  • Prisindeks: Følger prisutviklingen for en kurv av viner over tid, likt aksjeindekser. Gir innsikt i investeringspotensial.
  • Markedsindeks: Kombinerer data om pris, etterspørsel og handelsvolum i auksjoner og vinbørser
  • Populæritetsindeks: Måler søk, omtaler og salgstall for å indikere hvilke viner eller produsenter som er i finne

Hvordan bruker man vinindekser?

  • Investering: Hjelper samlere og investorer å se hvilke viner som øker i verdi.
  • Markedsanalyse: Gir vinhandlere og importører innsikt i trender og etter
  • Kvalitetsreferanse: Gir forbrukere en rask pekepinn på vinens anse
  • Prisfastsettelse: Brukes av auksjoner og forhandlere for å prise flasker bas

Hva påvirker vinindeksen?

  • Årgang og kvalitet: En sterk årgang hos anerkjente produsenter
  • Produksjonsvolum og tilgjengelighet: Lav produksjon eller begrenset distribusjon gir høy
  • Etterspørsel og trender: Popularitet, kritikerroser og mattrender.
  • Markedsaktivitet: Auksjoner, privat salg og eksportnivå gir signaler om prisbevegelser
  • Lagringspotensial: Viner som eldes godt får ofte høyere indeks
Ingen kommentarer ennå

Legg igjen et svar

E-postadressen din vil ikke bli publisert.